2012. június 19.

Savanyú halleves

Már alig vártam, hogy ennek a posztnak eljöjjön az ideje. Egyfelől küldetésemnek érzem (és el is mondom százszor), hogy megmutassam, van élet a halászlén túl is. Másrészt ezt a levest még a halra finnyásak is jóízűen ették. Mit ne mondjak, repetáztak! Elkészítését nem szabad túlbonyolítani, én legutóbb egy picit ezt tettem, de megmutatom hogyan és miért lehet időt spórolni. 


Véleményem szerint bármilyen, jól megtisztított, gondosan válogatott halcsontból lehet főzni egy egyszerű hallét. Nekem süllőcsontom volt otthon, de még erről is levágtam az uszonyokat. Fel kell tenni főni, mint egy húslevesnél a húst. Lassú tűz, só. Itt babérlevél, szemes bors, fokhagyma, pici vegeta. Két és fél óráig főztem a levest, felesleges, egy óra alatt lefő a csontról minden cafat és kifő belőle minden íz. A főzés félidejénél beletettem a lébe néhány sárgarépát, fehérrépát és egy nagy fej vöröshagymát. A végén leszűrtem, a zöldségeket apró kockára vágtam, a hagymát is felaprítottam hasonlóan picikére. Tejszínt és egy nagyon kevés, talán kávéskanálnyi étkezési keményítőt elkevertem figyelve, hogy ne legyen csomós és folyamatosan adagoltam hozzá a forró levesléhez. A savanyítás citrommal történt, a tárkony pedig varázslatossá teszi a hallevest. Tálalás előtt főztem bele a halat, mely a zöldséghez hasonló méretűre vágott, előre besózott süllőhús volt. Talán öt perc kellett, hogy készre főljön. Érdekes, hogy a hallét az étkezés előtti napon már  elkészítettem, másnap még egy teljes citrom levét belenyomtam és egyes vendégeim szerint még lehetett volna savanyúbb, szerintem jó volt. Az öt liter levesbe egy lime és három citrom leve került, ha jól emlékszem. Ejj, az a bor! Most pontosan meg tudnám mondani mennyi kellett hozzá, de érzésre, kóstolásra menni fog mindenkinek.

A csontokról lefőtt halhúst precízen leszedegettem és egy kis hallével beaszpikoltam. Ebből lett az aszpikos süllő, vagy kocsonya, melyről korábban már írtam.

Hozzávalók:

  • halcsont
  • sárgarépa, fehérrépa, vöröshagyma
  • fokhagyma, babérlevél, szemes bors
  • só, vegeta, tárkony
  • citrom, tejszín
  • halhús, mely lehet süllő, harcsa, kecsege

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...