2012. március 20.

Sült keszeg szálka nélkül?

A jég elolvadása után a legtöbb hazai természetes vizünkön tilalom védi a halakat, ez alól kivétel a keszegnépség. Így amennyiben keszeget szeretnénk sütni, két választásunk lehet.


Elküldjük családunk néma bolondját, a horgászt, hogy fogjon valamit, legalább keszeget, vagy elcsattogunk egy halkereskedőhöz és veszünk tőle azt, ami éppen van. A keszegről tudni kell, hogy nagyon érzékeny hal, ezért nem könnyű élve tartani, tehát feltételezhetően kereskedőnél csak fagyasztott formában jutunk hozzá. Én az előbbi variáció mellett döntöttem és belógattam a kukacomat!

Fogtam néhány keszeget és a legnagyobb gondossággal, előre kitervelt szándékkal megpucolgattam őket. A fejére nincsen szükség, pikkelyezés és belezés után alaposan átmostam a nem túl nagy, darabonként átlagban 15 dekás halacskákat. Sűrűn beirdaltam és besóztam. Az irdalás egy, két milliméterenként történjen, a sózás pedig gazdagon. Mit jelent a gazdagon? Gyakorlott háziasszonyok képzeljék el, hogy csirkemell filét sóznak be éppen, tegyék ezt duplán a keszeggel! Szeretem állni hagyni a sóban a halat, most erre két teljes napja volt, de azért ennyit nem feltétlenül kell várni. Paprikás liszt és forró olaj szükséges a sütéshez. Általában túlsütöm a halat. Noha nagyon egyszerűnek tűnik elkészíteni a keszeget, számtalan hibalehetőség adódhat, megpróbálom ezeket pontokba gyűjteni:

  • Pocsolya íze van a halnak. Ez akkor fordulhat elő, ha sekély, rossz minőségű vízben telelt a hal. Természetes vízből való keszegnél szinte kizárt. Kereskedőtől vásárolt halnál érdeklődjünk az eredetéről.
  • Nincs elég sűrűn irdalva a hal, így a szálkák zavaróak maradnak és a gasztronómiai élményt rontják. A Balatonon és a Tiszán is ettem már minősíthetetlenül előkészített sült keszeget.
  • Túl forró az olaj, megég a paprika.
  • Nem elég forró az olaj, megszívja magát a hal.
  • Elégtelen ideig sült a hal, a bordáinál megsült, a hátán pedig nem.
Hozzávalók:
  • közepes méretű, 15-20 dkg-os keszegek, vagy nagyobbak esetén laposan, a gerinc mentén kettévágva
  • só, liszt, pirospaprika
  • sütéshez olaj
  • tálaláshoz friss zöldsaláta, vagy friss zöldségek

3 megjegyzés:

  1. Üdv !

    Lenne néhány kérdésem a recepttel kapcsolatban : Jól értettem , hogy két napig állt a sóban a hal ? Ezalatt felpuhulnak a szálkák ?
    Illetve honnan lehet tudni , mi a megfelelő olajhőfok a sütéshez?

    VálaszTörlés
  2. Kedves Krisztián! A sózásnak semmi köze nincs a szálkák puhulásához. A sózás az én esetemben sokszor tartósítást jelent, azaz a frissen fogott halat nem lefagyasztom az elkészítésig, mely akár 3-4 nappal is lehet a horgászat után, hanem megtisztítva, besózva a hűtőben tartom. A sózás mértéke azonban függ a felhasználás időpontjától. Sütés előtt közvetlenül kevesebb sóra van szükség, több nappal előtte bátran lehet sózni, mert van ideje átjárni a húst. Ami az olaj hőfokát illeti: a kezemmel egy pici paprikás lisztet szoktam szórni az olajba, hogy ellenőrizzem a hőfokot, és nem várom meg, hogy láthatóan sercegjen, süljön az. Más tippem nincs erre. Egy idő után érezni lehet, hogy jó már a hőfoka az olajnak. De más és más a sütés gázon vagy elektromos főzőlapon, vékonyabb falú serpenyőben, vagy vastag hőtartóban. Szóval érdemes egy-két keszeget feláldozni tapasztalat szerzés céljából.

    VálaszTörlés
  3. Köszi a leírtakat, számomra nagyon hasznos volt :)
    Üdv: Erika

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...